De digitale vraagbaak voor het wiskundeonderwijs

home |  vandaag |  gisteren |  bijzonder |  gastenboek |  wie is wie? |  verhalen |  contact

HOME

samengevat
vragen bekijken
een vraag stellen
hulpjes
zoeken
FAQ
links
twitter
boeken
help

inloggen

colofon

  \require{AMSmath}

Reageren...

Re: Hoe kan ik de afgeleide verder uitwerken

Goedemiddag!

(6e2x - ex) / (ex)

De opdracht is om het te herleiden
Het antwoord volgens uitwerkingen is:
6ex -1

Ik begrijp de manier enigzins wel, maar moest toen denken aan een ander voorbeeld (ik dacht dus dat dit een soortgelijke situatie is) waar je dit niet mag doen.

(4+x)/(5+x) = 4/5, dit mag niet omdat er geen vermenigvuldiging is. Maar in de bovenstaande situatie zie ik ook geen vermenigvuldiging, maar aftrekken.

Antwoord

Je kunt hier de termen van de teller delen door de noemer:

$
\eqalign{\frac{{6e^{2x} - e^x }}
{{e^x }} = \frac{{6e^{2x} }}
{{e^x }} - \frac{{e^x }}
{{e^x }} = 6e^x - 1}
$

In het voorbeeld dat je geeft kan je dat ook doen, maar omdat je noemer bestaat uit meerdere termen heeft dat niet veel zin. Het leidt niet naar een vereenvouding;

$
\eqalign{\frac{{4 + x}}
{{5 + x}} = \frac{4}
{{5 + x}} + \frac{x}
{{5 + x}}}
$

Die $\eqalign{\frac{4}{5}}$ hierboven is (hoe dan ook) onzin. Bedenk welke regelregels je gebruikt. Helpt dat?

Gebruik dit formulier alleen om te reageren op de inhoud van de vraag en/of het antwoord hierboven. Voor het stellen van nieuwe vragen kan je gebruik maken van een vraag stellen in het menu aan de linker kant. Alvast bedankt!

Reactie:

Klik eerst in het tekstvlak voordat je deze knopjes en tekens gebruikt.
Pas op: onderstaande knopjes en speciale karakters werken niet bij ALLE browsers!


áâæàåãäßçéêèëíîìïñóôòøõöúûùüýÿ½¼¾£®©




$\mathbf{N}$ $\mathbf{Z}$ $\mathbf{Q}$ $\mathbf{R}$ $\mathbf{C}$
Categorie: Differentiren
Ik ben:
Naam:
Emailadres:
Datum:20-5-2024